Muziek is een verhaal. Een verhaal bestaat uit zinnen. Een muziekzin bestaat over het algemeen uit 4 maten (soms 2). Een muziekstuk is meestal een veelvoud van 4 maten. Hieronder enkele veel voorkomende en akkoordenschema’s. Blues ⇨ basisblues (majeur)3 zinnen van 4 maten. Totaal 12 maten.Alle akkoorden zijn dominant7: I7, IV7 en V7. VoorbeeldenGestelblues in F, Blue […]
Blog
De kwartencirkel is een schematisch overzicht van ons westers muzieksysteem, waarin majeur en mineur toonsoorten kunt vinden, de voortekens (# en b) van elke toonsoort en akkoordcadenzen. In feite hoef je alleen maar de volgorde van de tonen in de cirkel linksom en rechtsom uit je hoofd te leren, om daarmee het het hele systeem in […]
De modi zijn toonreeksen, afkomstig van de oude kerktoonladders, die het weer hadden van de oude Grieken… die het weer… hmmm nou ja ? Als je de majeur toonladder kent, dan ken je ook alle modi. Een modus is namelijk niets anders dan diezelfde majeur toonladder, maar beginnend op een andere toontrap.Bijvoorbeeld: als je de toonladder van […]
Muziek is een verhaal. Akkoorden spelen daarin een belangrijke rol. Elk akkoord vervult een specifieke functie in het verhaal.Er zijn drie mogelijke functies voor akkoorden Akkoorden kunnen altijd bij een van deze functies ondergebracht worden. TonicaKarakter: rustpunt. Tijdelijk rustpunt binnen het muziekstuk, of eindpunt aan het einde van het muziekstuk. Met dat onmiskenbare gevoel: “Ik […]
Een akkoord is een samenklank van 3 of meer tonen. Een opeenvolging van akkoorden heet harmonie.Harmonieën begeleiden, verrijken en kleuren de melodie. Een akkoord kan ook gebroken gespeeld worden: de tonen na elkaar spelen (arpeggio). Akkoorden en toontrappenOp elke toontrap van een toonladder kan een akkoord gebouwd worden.Een akkoord maak je door in de toonladder steeds een toon over […]
Elke toon in de toonladder is een toontrap. Toontrappen worden met romeinse cijfers aangegeven. Voorbeeld van toontrappen in de C majeur toonladder: Toontrappen I II III IV V VI VII C majeur c d e f g a b Door toontrappen te gebruiken kan je over een muziekstuk praten, zonder een specifieke toonsoort te benoemen. […]
Een piano is een klinkend instrument. Dat wil zeggen: als je een c speelt hoor je ook een c. Een sopraansaxofoon is een Bes-instrument. Dat wil zeggen: als je een c speelt, dan hoor je een bb. Als je op een sopraansax een c speelt, dan moet op de piano een bb gespeeld worden, om dezelfde […]
Reeks van 6 tonenBelangrijkste karakteristiek:De 4e toon in de bluesladder heet blue note en geeft dat typische bluesgevoel. Toonsafstanden tussen de tonen:anderhalf – heel – half – half – anderhalf – heel Intervallen:Kleine tertsReine kwartOvermatige kwart (verminderde kwint) = blue noteKwintKlein septiem De bluesladder is hetzelfde als pentatonische mineur, maar tussen de 3e en 4e […]
Als je net begint is het niet altijd gemakkelijk de juiste tonen te vinden in je solo. Pentatonisch spelen is dan een mooie eerste stap, omdat elke toon wel past… het klinkt nooit “vreselijk fout”. Belangrijkste karakteristiek:Gewoonlijk is de grondtoon van een toonladder het tooncentrum. Het tooncentrum geeft dat gevoel, dat je “thuiskomt”. Pentatonische reeksen […]
Mineur of kleine terts toonladder Reeks van 7 tonen. Belangrijkste karakteristiek:Van de grondtoon naar de derde toon is een kleine terts.Van de 7e toon (klein septiem) naar de grondtoon (erboven) is een hele toonsafstand. Om harmonische* reden mag de 7e toon ook verhoogd worden (groot septiem). Eigenlijk zijn het 2 verschillende mineur toonladders, die je […]